Psykologia ja uhkapeli

gambling psychologyKaikki, jotka pelaavat, jopa virkistystarkoituksessa, tekevät hyvää ymmärrä hieman enemmän sitä ympäröivää psykologiaa.

Tämä voi selittää, miksi teemme asioita, joita teemme, miksi teemme huonoja päätöksiä vetojemme kanssa ja kuinka huijaamme itsemme uskomaan jotain, mikä saattaisi saada meidät tuntemaan parempi, mutta se ei itse asiassa auta meitä ylläpitämään pelikassaamme.

Jokainen, joka ei usko psykologian vaikutuksiin uhkapelikäyttäytymiseensä, pettää itseään, ja se on todistettu moneen kertaan.

If someone offered you this deal, what would you say?

  • "Sinä annat minulle 100 euroa, niin minä annan sinulle 97,30 euroa takaisin."

Ei mitenkään, eikö niin? Miljoonat ihmiset kuitenkin pelaavat rulettia, ja ottaen huomioon pelin 2,70 %:n taloedun tämä on teknisesti täsmälleen sama asia. Joka kerta kun joku lyö vetoa rulettipyörästä, hän hyväksyy tämän sopimuksen.

Mikä saa meidät hyväksymään sopimuksen? Psykologia. Koska tiedämme, että talon etu on kiinteä meitä vastaan ​​eikä sitä voida muuttaa, onnea on mukana ja mahdollisuus voittaa rahaa on ylivoimainen, varsinkin jos panos on pieni ja palkinto on suuri, joten ihmiset ottavat iloisesti huonoja tarjouksia joka kerta kun he tekevät. uhkapeliä. Tästä syystä arpajaiset ovat niin suosittuja; todennäköisyytesi voittaa isot rahat ovat varmasti noin 1:45 miljoonaa (se on 0,0000022222222222222225%), mutta se on vain muutama punti ja se voi muuttaa elämäsi.

Uhkapelien psykologia on jättimäinen aihe ja kokonainen aiheesta ovat kirjoittaneet opinnäytetyöt äärimmäisen hyvin koulutettujen ja akateemisten ihmisten toimesta, joten tämä artikkeli voi vain selailla pintaa realistisesti, mutta tässä on joitain kiehtovia asioita, jotka voivat vain estää sinua sabotoimasta itseäsi silloin tällöin.

How Does Psychology Influence Gambling Behaviour?

woman on slot machine

Uhkapelikäyttäytymiseen voi vaikuttaa monia tekijöitä. Aivomme ovat alttiita sadoille illuusioille, harhakäsityksille, harhakuvitelmille ja väärille uskomuksille, eikä yksikään ihminen planeetalla ole immuuni niille, vaikka kuinka älykkääksi luuletkaan.

Uhkapelaamisesta on tehty lukemattomia tutkimuksia. jotka todistavat kerta toisensa jälkeen, että aivojamme voidaan manipuloida pelaamillamme peleillä, vaikka jotkut ihmiset tuntevat vaikutukset paljon voimakkaammin kuin toiset.

Jopa psykologit ja tiedemiehet, jotka tutkivat tätä asiaa elantonsa vuoksi. joutua aivojen temppujen uhriksi, joten parasta, mitä voimme tehdä, on olla tietoisia näistä psykologisista haavoittuvuuksista ja yrittää voittaa ne, kun huomaamme niiden hiipivän sisään.

Jotkut ihmiset ovat tässä parempia kuin toiset, koska vaikka me kaikki voimme pudota näihin mentaalisiin mielenloukkuihin, jokaisen aivot ovat erilaiset, joten tapa, jolla me kaikki käsittelemme vaikutuksia, on jokaiselle yksilöllinen.

Siksi jotkut ihmiset voivat pelata uhkapelejään. koko elämä ilman ongelmia ja muut voivat menettää hallinnan; mutta roduna ihmiset ovat yleensä melko ennustettavissa.

Psykologiassa on neljä pääaluetta, joita voimme tarkastella uhkapeleihin liittyen:

Todennäköisyysvirheitä

gamblers fallacyTämä on pohjimmiltaan väärinymmärrys siitä, miten todennäköisyys toimii.

Pelaaja saattaa vakuuttaa itselleen, että hän on ansainnut voiton tai että peli "haluaa" maksaa, tai että numero on kuuma.

Muutama esimerkki:

  • Pelaajien virhe – Uskomus, että viimeinen tulos vaikuttaa seuraavaan (meillä on kokonaisuus artikkeli tästä koska se on niin yleinen). Joten jos pelaaja on hävinnyt 10 kertaa peräkkäin ruletissa, hän saattaa alkaa lyödä vetoa uskoen, että voitto on todennäköisempää, koska hän on hävinnyt niin monta kertaa. Toinen esimerkki on kolikonheitto. Joku saattaa uskoa, että 5 päätä peräkkäin tekee seuraavasta tuloksesta todennäköisemmin hännän, vaikka itse asiassa pään tai hännän todennäköisyys on sama jokaisessa käänteessä riippumatta siitä, mitä on tapahtunut aiemmin.
  • Kuuma. Käsivirhe –Tämä viittaa uskoon, että joku voi olla "onnenputkessa" tai että tietty tulos on kuuma ja siksi todennäköisemmin tulossa. Jos joku heittää 7:n kolme kertaa peräkkäin craps-pelissä, muut pelaajat saattavat alkaa uskoa, että se on kuuma numero tai että pelaaja on sarjassa, vaikka se onkin vain satunnainen mahdollisuus. Pelaaja, joka uskoo, että onni on jotenkin "heidän kanssaan", voi päätyä panostamaan enemmän hyödyntääkseen tätä harhaanjohtavaa uskomusta.
  • Near Miss Fallacy –Usko, että läheltä piti -pelin pyöräytys, joka oli vain yksi scatter-symboli, joka laukaisi esimerkiksi ilmaispyöräytykset, osoittaa jollain tapaa, että mahdollisuus "yrittää" auttaa sinua . Tämä voi saada pelaajat ajattelemaan, että heidän haluamansa tulos on aivan nurkan takana ja rohkaisee heitä jatkamaan hieman kauemmin kuin he muutoin olisivat saaneet.

Nämä ovat kaikki väärin johdettuja uskomuksia, jotka eivät ymmärrä oikein satunnaisuutta. Sen sijaan aivot yrittävät saada järkeä jostakin, jota ei todellakaan voida ymmärtää vetämällä rinnakkauksia, joita ei ole olemassa.

Halluksen illuusioita

illusion of control gamblingTämä kuvaa tapauksia, joissa ei ole olemassa. peluri uskoo virheellisesti voivansa vaikuttaa satunnaisen tapahtuman lopputulokseen.

Peleissä, kuten blackjackissa, on kontrollielementti, joten se ei todellakaan päde tässä; mutta onnenpeleissä, kuten kolikkopeleissä, ruletissa ja crapsissa, pelaajat voivat vakuuttaa itselleen, että he voivat parantaa joitain taitoja tai tietokokonaisuuksia ja siten lisätä voittopotentiaaliaan, ja voitot johtuvat "kyvyistään" ja tappiot huonosta onnesta tai muista ulkoisista tekijöistä. .

Esimerkiksi mielenkiintoinen tutkimus havaitsi, että craps-pelaajat heittivät noppaa kovemmin, kun he halusivat korkeamman heiton, kuin he heittäisivät pienemmän heiton. Pelaajalla ei ole todellista tapaa hallita nopanheiton tulosta, vaikka tietysti heittäjä on vastuussa tuloksesta, koska hän heittää nopan, mutta ei voi hallita sitä.

Huolimatta tämä, hallinnan illuusio kertoi heille, että kovempi heitto todennäköisemmin antaisi heille paremman tuloksen, kun todellisuudessa tapahtui vain se, että he vaihtoivat jotain, jota he eivät voineet hallita (tulos) johonkin, johon he voivat ( heiton voimakkuus).

Toisessa tutkimuksessa koehenkilöitä pyydettiin ennustamaan 30 kolikonheiton lopputulos, mutta he eivät antaneet heidän nähdä läppä. Sen sijaan heille kerrottiin jokaisen heiton tulos. Tulokset olivat vääriä, ja jotkut ihmiset kertoivat ennustaneensa oikeampia tuloksia kokeen alussa, toiset loppupuolella ja loput hajallaan. Kaikille koehenkilöille kaikissa ryhmissä annettiin 50/50 oikeiden ja väärien arvausten jako, mutta se, missä oikeat arvaukset tulivat, oli keskeinen asia.

Siellä oli muutamia mielenkiintoisia löydöksiä - kuten ne, jotka he kertoivat tehneensä. Oikeammat arvaukset alussa arvioivat, että he olivat menestyneet paremmin kuin kaksi muuta ryhmää - mutta tämän kokeilun oleellisin osa on se, että lopussa 40 % osallistujista ajatteli, että he voisivat parantaa pisteitään harjoittelemalla.

Kolikonheitto on 100 % satunnainen; mikään harjoittelu ei voi parantaa kykyäsi arvata jokaisen heiton lopputulos.

On myös osoitettu, että ihmiset maksavat lottolipuista enemmän, jos he voivat valita numerot itse, kuin jos numerot valitaan niitä, vaikka sillä ei voi mitenkään olla vaikutusta mahdollisiin voittonumeroihin. Valvonnan illuusio tulee siitä tosiasiasta, että heillä on valinnanvaraa numeroiden yli; kyllä, he voivat hallita lipussa olevia numeroita, mutta he eivät voi hallita arvonnan tulosta.

Valikoiva palautus

win lose Tämä ei koske uhkapelejä, vaan sitä tapahtuu kaikille kaikille

Se tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että henkilö muistaa tilanteen tavalla, joka tukee hänen uskomuksiaan, odotuksiaan ja toiveitaan, eikä tilanteen sellaisena kuin se todellisuudessa tapahtui.

Tämä tapahtuu. koska aivomme on helpompi muistaa nämä iloiset positiiviset muistot, joten kaikille muistoille ei anneta yhtäläistä asemaa mielessämme.

Siksi urheilija saattaa ajatella pelanneensa paremmin kuin pelasi, tai näyttelijä saattaa ajatella. uskovat, että heidän esityksensä meni paremmin yleisöön kuin se todellisuudessa meni. Tai miksi tyttöystäväsi luulee, ettei hän tehnyt mitään lisätäkseen riitaa, vaikka sinä olit täysin epäkunnossa…

Uhkapeleissä tämä voi ilmetä taipumuksena muistaa voitot tappioiden sijaan – tai ainakin yliarvioida voittoennätysi – ja siksi arvioit väärin, kuinka hyvin voit. Tämä on ongelma, kun pelaaja lakkaa kiinnittämästä asianmukaista huomiota pelikassaansa, koska hän luulee voivansa hyvin. Hän saa kuitenkin shokin, kun hän pysähtyy ja tajuaa, että he ovat menettäneet paljon enemmän kuin uskoivat.

Henkilökohtainen Ominaisuudet, piirteet tai rituaalit

lucky charmTähän luokkaan voidaan luokitella usko, että onni on jotain, joka voi jotenkin liittyä ihmiseen tai elottomaan esineeseen. Onni ei ole ominaisuus samalla tavalla kuin älykkyys tai komediakyky, mutta monet pelaajat pitävät itseään onnekkaana tai epäonnisena.

Monilla ihmisillä on jonkinlaisia ​​"onnen" tokeneja; avaimenperä, rakkaan sukulaisen kuva, erikoishousut. Millään näistä ei ole millään tavalla vaikutusta vedonlyöntisi lopputulokseen, vaikka niiden esiintyminen on ollut sattumaa menneisyydessä (tämä esimerkki liittyy luultavasti myös vahvistusharhaan).

Taikauskoa tai rituaalia, kuten pelkkää pyöräytystä. painike vasemmalla kädelläsi, hengitystä pidättämällä rulettipyörän pyöriessä tai rukouksen mutistamista odottaessasi nopan laskeutumista ovat muita esimerkkejä.

Usein tapaus tulee tilanteesta. jossa pelaaja sai suuren voiton. He katsovat voiton johtuneeksi jostakin, joka oli kenties tiettyä tuona päivänä, kenties heillä oli irti kengännauha, ja yrittävät luoda tilanteen uudelleen seuraavalla kerralla.

Se ei tietenkään liity toisiinsa, mutta aivomme pitävät näiden yhteyksien luomisesta, ja voi olla houkuttelevaa uskoa niihin, jotta tuntee, että sinulla on tilanne hallinnassa.

Tämä on vain valikoima temppuja, joita aivomme tekevät meille, mutta on monia monia muita. Ne ovat inhimillisiä tiloja, joille kaikki ovat herkkiä, mutta peliympäristöt ovat heille erinomainen paikka nostaa päätään.

Ihmiset, joilla on peliongelmia, osoittavat usein monia tällaista käyttäytymistä, mutta täysin terveet pelaajat joutuvat siihen. myös nämä ansoja.

Kuinka aivot reagoivat uhkapeleihin

gambling brain activityTutkijat eivät vieläkään ymmärrä paljon siitä, mitä aivot tekevät tai miten ne onnistuvat, mutta tutkimus on mennyt pitkälle tarpeeksi, jotta voimme näyttää meille aivojen toiminta-alueet MRI-skannauksella, ja tätä on käytetty pelaajien tutkimiseen heidän pelaaessaan.

Aivojen eri alueet ovat vastuussa eri asioista, kuten tunteista ja aisteista. , hengitys jne. Yksi pelipelaamisen avainalueista on ventral Striatum, josta dopamiini vapautuu.

Tämä on tärkeä osa lähellä aivojen keskustaa. on vastuussa palkkioihin liittyvästä käyttäytymisestä, ja koska rahapelaamisessa on kyse riskistä vs. palkkiosta, se saa paljon toimintaa leikkijakson aikana. Sitä aktivoivat myös ruoka ja seksi – siis kaikki hyvä.

Mielenkiintoista tässä on, että voiton (ja todellakin läheltä piti -tilanteen) odotus laukaisee lähes täsmälleen saman reaktion vatsan aivojuoviossa sinänsä voittona. Tämä viittaa siihen, että uhkapelaamisesta nauttiminen ei välttämättä tarkoita vain voitto-, vaan pelaamista – monille tämä on yksinkertaisesti eskapismia.

Pelaamisesta riippuvaisilla tämä voi kuitenkin näyttää erilaiselta. Heidän aivotoimintansa voidaan vaimentaa terveen pelaajan aivotoimintaan verrattuna, ja on olemassa teoria, jonka mukaan heidän vatsan aivojuoviot ovat aliaktiivisia, mikä tarkoittaa, että heidän on työskenneltävä kovemmin saavuttaakseen saman palkitsemisen tunteen, mikä puolestaan ​​​​syy selittää heidän riippuvuutensa.

Koska monet kasinopelit pääsevät läpi yhden kierroksen noin 30 sekunnissa, tämä jatkuva isku vatsanjuovioon voi johtaa johonkin, joka tunnetaan nimellä Flow - voit kutsua sitä "vyöhykkeellä". Se on silloin, kun menetät itsesi tekemäsi tehtävään, joka meidän tarkoituksissamme olisi uhkapelaamista. Se voi kuitenkin tapahtua kaikenlaisissa tilanteissa; TV-ohjelman ahmiminen, puutarhatyöskentely, videopelin pelaaminen tai sosiaalisen median selaaminen – yhtäkkiä on kulunut tunteja, jolloin aikaa ei tuntunut olevan ollenkaan.

Näin jotkut ihmiset voivat päätyvät pelaamaan uhkapelaamista pidempään kuin aikoivat, ja seurauksena voi olla, että he käyttävät enemmän rahaa.

Käyttääkö kasinoteollisuus psykologiaa sinua vastaan?

psychological manipulation

Se ehdottomasti tekee, mutta vain samalla tavalla kuin pikaruokaravintolat ja tekninen mainonta ja kaikki muu. Kaikki asiakasyritykset on suunniteltu houkuttelemaan mahdollisimman paljon asiakkaita. Se riippuu vain toimialasta ja kyseisestä tuotteesta, kuinka he tämän tekevät.

Luuletko, että KFC ei tiedä hajua Kaikesta siitä, että paistettu kana saa ihmiset nälkäiseksi, kun he kävelevät ohi, tai siitä, että he eivät ole opiskelleet väripsykologiaa brändäyksensä suhteen? Monet pikaruokapaikat käyttävät punaisia ​​ja keltaisia ​​opasteissaan, eikä se ole sattumaa.

Kasinot eivät eroa toisistaan, minkä vuoksi ne jakavat ilmaisia ​​juomia ja ruokaa pöydissä oleville ihmisille, hemmottelevat high rollereja. kuten kuninkaallinen, ja koristele paikka vilkkuvilla valoilla, värikkäillä koristeilla ja kohotavilla äänitehosteilla.

He voivat kuitenkin käyttää psykologiaa myös itse peleissä.

Perinteiset kasinopelit, kuten blackjack. , craps ja ruletti ovat vaikeampia käyttää tällä tavalla, koska ne ovat olleet olemassa niin kauan, eivätkä ne sovellu liikaa uudelleenkeksimiseen. Toki monet psykologiset kaatumiset pätevät edelleen ja on olemassa paljon muunnelmia, joissa on hieman erilaiset säännöt tai lisäominaisuudet jasivuvedot, mutta niillä kaikilla on silti peruspeli sydämellään.

Mutta online-kolikkopelit ovat eri peto yhdessä, koska uusia julkaistaan ​​koko ajan. aikaa ja ne voidaan ohjelmoida käyttäytymään tietyillä tavoilla, mikä soveltuu psykologiseen manipulointiin.

Psykologia ja online-kolikkopelit

online slot psychology

Olet ehkä perehtynyt kolikkopelien RTP:n käsitteeseen, osumasuhteet,satunnaislukugeneraattorit ja sen kaltaiset asiat, ja nämä kaikki lasketaan ja kootaan pelikohtaisesti pelaajien sitoutumisen optimoimiseksi erityyppisille pelaajille. Tämä on sellainen työ, joka menee matemaattisen mallin rakentamiseenkun paikkoja kehitetään.

Yksi tärkeimmistä päätöksistä, jotka kehittäjän on tehtävä, on kuinka usein pelin tulee maksaa ja millaisia ​​määriä.

Tämä on rakennettava huolellisesti, jotta se saavuttaa mainostetun RTP:n, mutta myös pitää kohdepelaaja pyörimässä mahdollisimman pitkään.| ||229

Psychologists call this:

  • Vahvistusaikataulut – Kuinka paljon käytöksestä (pelaamisesta) pitäisi palkita, jotta saisit siitä enemmän.

Vuosien varrella on osoitettu, että jos haluat käyttäytymisen jatkuvan sen jälkeen, kun olet lopettanut sen palkitsemisen, sinun tulee olla arvaamattomampi palkkioissasi. Toisin sanoen, jotta pelaajat jatkaisivat pyörimistä, vaikka he eivät voittaisikaan, voittojen tulee tulla satunnaisesti.

Tämän tekninen termi on:

  • Muuttuva vahvistusaikataulu || |242– This teaches players that persistence is the key to being rewarded – you know the reward is coming, you just don’t know when.

Tällä tavalla palkittu pelaaja on tilastollisesti todennäköisemmin jatkavat pelaamista pidempään, vaikka he olisivat hävinneet, kuin pelaaja, joka palkitaan ennakoitavammalla mallilla.

1960-luvulla tehty tutkimus testasi yli 300 pelaajaa koneita, jotka maksavat ulos eri aikavälein ja sitten yhtäkkiä lopettaa maksamisen ollenkaan.

Jokaisella pyöräytyksellä voittaneet pelaajat lopettivat pelaamisen pian palkintojen päättymisen jälkeen, kun taas pelaajat, jotka olivat voittaneet vain 1/3|| |250rd pelaisi paljon pidempään, luulisin, että toinen voitto on tulossa. Tutkimus osoitti myös, että varhainen voitto saisi pelaajat pyörimään pidempään.

Nykyajan videokolikkopelit eivät voi hallita tarkalleen, kuinka aikaisin voit voittaa, jos ollenkaan, mutta ne voidaan suunnitella pelaamaan tietyllä tavalla suuren kierrosmäärän aikana.

Ne voivat esimerkiksi aiheuttaa paljon läheltä piti -tilanteita – pyöräytyksiä, jotka ovat niin lähellä voittajia. Tämä voi laukaista läheltä piti -virheen, josta puhuimme aiemmin. Vuoden 2001 tutkimus osoitti, että jos noin 30 % kierroksista on läheltä piti -tilanteita, pelaajat jatkavat pyörimistä pidempään, koska läheltä piti -tapahtuma laukaisee itse asiassa saman osan aivoistamme kuin voitto.

Yhteenveto

Aivomme, pelaamamme pelit ja peliympäristö, jossa pelaamme, ovat erittäin monimutkainen sekoitus ainesosia, joilla kaikilla on jonkinlainen vaikutus meihin ja uhkapelikäyttäytymiseen.

Luonnos psykologiset olosuhteet vaikuttavat jokaiseen meistä joka ikinen päivä, mutta oma yksilöllinen geneettinen kokoonpanomme ja henkilökohtainen tilanteemme sanelee, mitä teemme niille ja mitä tulee uhkapeleihin, tuleeko niistä ongelma vai ei.|| |263

It is how the neurological, physiological, and cognitive elements of each person interact that influence our behaviour when at the casino, working alongside all of the biases/fallacies etc that all of us are prone to.  

Se on monimutkainen sekoitus kemikaaleja ja aivotoimintaa, jota emme ehkä koskaan täysin ymmärrä.

Uhkapelien psykologiaa tutkivat edelleen eräät alan suurimmista mielistä, joten on pitkä matka ennen kuin pääsemme lopulliseen päätökseen tässä asiassa, jos koskaan teemme, ja tämä artikkeli kosketti vain muutamia olennaisia ​​kysymyksiä. Emme ole edes ottaneet huomioon ulkoisia tekijöitä, kuten mielialaa, tunteita, persoonallisuuden piirteitä, mitä vaikutuksia aineilla, kuten kofeiinilla tai alkoholilla, voi olla, tappioiden jahtaamista ja niin monia muita asioita.

Kuitenkin edes peruskäsitys siitä, mitä tapahtuu aivoissasi, kun uhkapeli voi auttaa vaikuttamaan päätöksiisi oikeaan suuntaan ja ymmärtämään tekemäsi valinnat.