Mitä on uhkapelaajien harha ja miten se tapahtuu

gamblers fallacy Tunnetaan uhkapelipiireissä myös nimellä "Monte Carlo -virhe" tai "mahdollisuuksien kypsyyden harha", uhkapelaajien harha on usko, että tapahtuma tapahtuu useammin tulevaisuudessa, jos sitä ei ole tapahtunut paljon aiemmin (tai päinvastoin).

Monte Carlon virhe on saanut nimensä tapauksesta, joka tapahtui eräänä surullisen elokuun iltana ruhtinaskunnan Le Grande Casinon pöydässä vuonna 1913. Rulettia pelatessa pallo osui mustalle 29 kertaa peräkkäin. , jonka todennäköisyys on 1:136, 823, 184, kuten David Darling on laskenut kirjassaan 2004 The Universal Book of Mathematics: From Abracadabra to Zeno's Par adoxes’.

Tämä tapaus muistetaan niin kauan sen jälkeen, koska sinä yönä menetettiin hämmästyttävä määrä rahaa. Kun pyörä näytti mustaa kymmenennellä kerralla, pelaajat alkoivat lyödä vetoa valtavia rahasummia punaiselle, perustuen virheelliseen logiikkaan, jonka mukaan musta ei varmastikaan voinut tulla uudestaan ​​esiin. Tämä oli pelurien harhaa työssä, ja illan loppuun mennessä kasinon omistajat olivat miljoonilla frangeilla paremmassa asemassa, mikä osoittaa, kuinka paljon yksi peli voi hyödyttää rahapelilaitosta.

Se. On ymmärrettävä, ettäpyörä on täysin satunnainen, ei ole olemassa mekaanisia algoritmeja, jotka sanelevat jokaisen pyörityksen tulokset. Kertoimet eivät yksinkertaisesti muutu millään pyöräytyksellä ja ne pysyvät aina vakioina riippumatta siitä, mitä on tapahtunut aiemmin.

Ikän vanha keskustelu: Todennäköisyys vs mahdollisuus

coin tossOn yleinen väärinkäsitys, varsinkin rahapelialalla, että todennäköisyys ja sattuma ovat sama asia; näin ei kuitenkaan yksinkertaisesti ole. Tämä selittää, kuinka Darling pystyi laskemaan Monte Carlon tapahtuman todennäköisyyden niin epätodennäköiseksi.

Ymmärtääksemme tämän yksinkertaisesti, katsotaanpa kolikonheittoa. Todennäköisyys saada joko päätä tai häntää on 1:1 tai 50 prosenttia. Tämä ei koskaan poikkea, edes kolikon 569. heitossa, riippumatta siitä, kuinka monta kertaa päät ovat jo laskeutuneet. Tämä johtuu siitä, että kertoimet tulkitaan aina suhteessa yhden tuloksen ja toisen tuloksen suhteeseen. Todennäköisyys on kuitenkin hieman monimutkaisempi.

Ajan myötä mahdollisuuksien kokonaismäärä kasvaa, mikä tarkoittaa, että tulosten toistumisen todennäköisyys pienenee. Ennen ensimmäistä kolikonheittoa todennäköisyys (todennäköisyys) saada päitä on ½ ja sama pätee myös todennäköisyyteen. Prosessin jatkuessa nämä mahdollisuudet moninkertaistuvat ajan myötä, mikä vaikuttaa todennäköisyyteen. Tämä tarkoittaa, että todennäköisyys, että kaksi päätä laskeutuu kahden heiton aikana, on yksi neljästä, kun taas todennäköisyys saada peräkkäiset häntät kolmessa heitossa on yksi kahdeksasta ja todennäköisyys saada viisi häntää viiden heiton aikana on yksi in. kolmekymmentäkaksi tilasto.

Näin Darling päätyi johtopäätökseensä, hän vain kertoi lukuja.

Miksi koemme Gamblerin virheen?

psychology

The fact is that the vast majority of human beings are led by their emotions; it is something that cannot be argued with although we can all make an effort to control it. Because of this, cognitive complexity plays a major part in how we are able to process information and this is something which is especially relatable to the gambling industry.

Rulettipyörässä se voi (teoriassa) olla On kohtuullista odottaa melko tasaista jakautumista punaisten ja mustien numeroiden välillä, jotka laskeutuvat yli 100 pyöräytykseen, mutta näin ei välttämättä tapahdu. Jos analysoidaan lyhyempää kierrossarjaa, esimerkiksi 5 kierrosta kerrallaan, saattaa hyvinkin käydä niin, että pallo osuu punaiselle kaikilla viidellä kerralla. Jokainen tätä katsova peluri saattaa saada uskomaan, että on aika, että seuraava tulos on musta ja lyödä vetoa rahasta tämän takia – mutta pöytä ei tiedä, että viimeiset viisi pyöräytystä olivat punaisia, se ei Ota tämä huomioon, seuraava kierros on yhtä satunnainen kuin ensimmäinen.

Tämä olisi loistava esimerkki pelurien harhasta. Se on yritys rationalisoida jotain täysin satunnaista, yritys selittää ja ennustaa niitä. Lajina haluamme pystyä selittämään ja ymmärtämään asioita, se saa meidät tuntemaan olonsa turvalliseksi. Satunnaisuus tarkoittaa arvaamattomuutta ja kaaosta, emmekä yleensä pidä asioista, jotka ovat arvaamattomia, joten saadaksemme itsemme paremmaksi etsimme malleja, jotka selittävät tuloksia, vaikka ne eivät todellakaan liity toisiinsa.

Ei-esimerkki pelaajien virheellisyydestä

fan of cards

Hyvin hämmentävässä käänteessä on myös tilanteita, joissa pelaaja uskoo, että pelaaja harhaan vaikuttaa, vaikka todellisuudessa se ei ole, ja seurauksena tämä käsite on tullut laajalti väärinymmärretyksi.

Pelaajan harha ei päde tapauksissa, joissa erilaisten tapahtumien todennäköisyys ei ole rajoittamaton, ja näin ollen näihin tuleviin tapahtumiin liittyvä todennäköisyys voi muuttua aiempien tapahtumien tuloksen mukaan .

Esimerkki tästä on tapahtumien tilastollinen permutaatio, kuten kun kortit otetaan pakasta ilman, että niitä vaihdetaan. Tässä tapauksessa sekä todennäköisyys että kertoimet muuttuvat luonnollisesti, koska pakassa on vähemmän kortteja. Tämä avaa mahdollisuudenkorttien laskemiseen, kuten blackjackissa, minkä vuoksi kasinot käyttävät useita pakkoja tehdäkseen korttien laskemisesta mahdollisimman vaikeaa.

Voimmeko voittaa uhkapelaajien virheen?

man at roulette tableViime kädessä ensimmäinen tapa voittaa pelaajien harhaluulo on tunnistaa sen olemassaolo ja ymmärtää, että sitä voidaan soveltaa alitajuisesti päätöksiä tehdessään. Sinun on hyväksyttävä, että on huolimattomuutta uskoa, että aiemmat tapahtumat voivat vaikuttaa tuleviin tietyissä peleissä.

APA PsycNetin tekemän tutkimuksen mukaan on kuitenkin osoitettu, että pelkkä tietoisuus siitä, mitä pelaaja voi harha ei tarkoita, että sinä hallitset sitä. Tässä vaaditaan, että peluri ottaa askeleen taaksepäin tilanteesta ja aktiivisesti muistuttaa itseään, että hänen mahdollisesti havaitsemansa malli on merkityksetön.

Jos katsommepaskaa| ||119 as another example, then throwing dice is the main aim of the game and this is essentially is all about luck. Dice, like a roulette wheel and a coin, have no memory of what happened last time. However, some players believe that if they throw the dice in exactly the same way as they threw them before then they might be successful.

Paras asia, jonka voit tehdä, jos haluat todistaa itsellesi, että näin ei ole. tapaus on pyytää jotakuta, joka uskoo siihen, selittämään sen syyt ja perustelut. Heidän oma kognitiivinen järjestelmänsä vahvistaa todennäköisemmin sen tosiasian, että he ovat todella väärässä, koska heidän on mahdotonta selittää.

Mitä voimme oppia Gambler's Fallacysta?

Tämä todellakin on perehtynyt uhkapelaamisen erittäin teknisiin ja psykologisiin elementteihin, ja siksi se vaatii pelaajia vakavasti miettimään itse pelejä ja kaikkia eri vaikuttavia tekijöitä.

Muista, että se on olemassa ja että kaikki ovat alttiita sille riippumatta siitä, kuinka vahvamieliseksi luulet olevasi. Tätä silmällä pitäen sinun tulee aina pitää itseäsi puolisilmäisenä ja varoa käyttäytymistä, joka eksyy harhaanjohtavalle alueelle.

Loppujen lopuksi varmistat, että pelaat vastuullisesti etkä lyö enempää kuin sinulla on varaa hävitä, riippumatta siitä, mitä luulet olevan aivan nurkan takana.